Verdienmodel schadebedrijven verder onder druk door peperdure energie

FOCWA en BOVAG maken zich grote zorgen over de impact van de energiekosten op de bedrijfsvoering van hun leden. De twee brancheorganisaties hadden al zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven, door de vele verborgen kosten die nu niet doorberekend kunnen worden, en dat is er met de extreem hoge energieprijzen niet beter op geworden. Daarom lobbyen de twee brancheorganisaties voor steunmaatregelen en roepen ze opdrachtgevers op om rekening te houden met de effecten van de hoge energieprijzen op de bedrijfsvoering van de schadebedrijven.

Schadeherstelbedrijven zijn binnen het MKB-segment grootverbruikers van energie. Zo verbruikt een gemiddeld autoschadeherstelbedrijf – afhankelijk van de grootte – ongeveer 50.000 kWh elektriciteit en 25.000 m3 gas om werkplaats en met name de spuitcabine te verwarmen. Warmte die noodzakelijk is om de kwaliteit van het schadeherstel te borgen. Immers, bepaalde lakken moeten volgens fabrieksvoorschriften op een voorgeschreven temperatuur drogen. De gasprijs op de zakelijke energiemarkt is nu al 8 keer hoger dan in oktober 2020. Ten opzichte van januari 2021 is de gasprijs nu al met een factor 5 toegenomen. De elektriciteitsprijs is ondertussen al 4,5 keer overkop gegaan. En het vierde kwartaal is pas begonnen. Voor een gemiddeld schadebedrijf met een variabel tarief kan dat, op basis van de huidige prijzen, een prijsstijging van 180.000 euro op jaarbasis betekenen. Voor een groot schadebedrijf loopt dat op tot 275.000 euro per vestiging. Die explosieve stijging zorgt per direct voor een sterke kostenstijging voor het schadeherstelbedrijf en bedreigt een gezond rendement van de FOCWA- en BOVAG-leden. Onder meer via MKB en VNO wordt al gepleit voor maatregelen om de pijn bij de bedrijven te verlichten. Vanzelfsprekend voeren FOCWA en BOVAG deze gesprekken ook met verzekeraars en leasemaatschappijen. 

Verborgen kosten 

Beide brancheorganisaties maken zich al langer grote zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven. In de sector zijn de marges fors onder druk komen te staan in de afgelopen jaren. Zeker ook door het gebrek aan hoogwaardig personeel, het steeds duurder wordende vervangend vervoer door duurdere auto’s en de stijgende lak- en onderdelenprijzen. Er zijn vele verborgen kosten die niet doorberekend (kunnen) worden.