FOCWA reactie op marktstudie ACM

De afgelopen maanden heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een uitgebreid onderzoek gevoerd naar de rol van verzekeraars in de schadeherstelsector. De conclusie van deze marktstudie luidt dat verzekeraars de concurrentie op de schadeherstelsector niet verstoren, ondanks dat kleine autoschadeherstelbedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden.

FOCWA -als gesprekspartner voor de ACM- respecteert de bevindingen van de ACM en gaat hierover in gesprek met haar achterban. De brancheorganisatie werkt daarnaast samen met haar leden aan de positieversterking van het schadeherstelbedrijf.

Het eindoordeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het onderzoek naar de schadeherstelsector is duidelijk: verzekeraars hebben geen economische machtspositie in de branche. Wel hebben veel kleine autoschadeherstelbedrijven moeite het hoofd boven water te houden. Dit is niet het gevolg van concurrentieverstorend gedrag van verzekeraars, maar van de ontwikkelingen in de markt. De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderende markt.

Volgens de ACM mogen verzekeraars scherp onderhandelen over tarieven en andere voorwaarden. Dit zorgt volgens de toezichthouder voor innovatie en het beste aanbod voor de consument. ACM concludeert dat er in de schadeherstelsector voldoende concurrentie is, ook omdat er voldoende andere inkopers zoals leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren actief zijn. Wel hebben kleine(re) bedrijven het moeilijk om in te kunnen blijven spelen op de technologische ontwikkelingen en daardoor de hogere kwaliteitseisen.

FOCWA respecteert de bevindingen van de ACM over de rol van verzekeraars in de schadeherstelsector. De belangenbehartiger van de schadeherstelbedrijven gaat over de inhoud van deze marktstudie verder in gesprek met haar leden. Maar nu al uit FOCWA haar bezorgdheid over de positie van kleine schadeherstelbedrijven. De gevolgen van de technologische ontwikkelingen en daarbij horende strenge en noodzakelijke kwaliteitseisen, stellen deze bedrijven namelijk voor grote uitdagingen. Aangesloten schadeherstelbedrijven kunnen daarom steeds gebruik maken van de uitgebreide en gespecialiseerde ondersteuning van de FOCWA-dienstverlening.

Peter Brussel, voorzitter FOCWA: “Alle schadeherstelbedrijven moeten zware investeringen doen in equipment, opleidingen en personeel om in te kunnen blijven spelen op de technologische ontwikkelingen. Het ACM-onderzoek bevestigt ook dat bedrijven voldoende ruimte moeten hebben om die investeringen te kunnen blijven doen. Maar dat kleinere bedrijven meer moeite hebben dan grotere bedrijven om die lasten te dragen, dat is niet verwonderlijk. Als brancheorganisatie zijn we er echter voor al onze leden. Samen met elkaar werken wij aan een gelijk speelveld en de positieversterking van alle schadeherstelbedrijven. Daarnaast werken we samen met al onze leden aan de permanente kwaliteitsborging van het schadeherstel. FOCWA werkt zo -samen met haar leden- aan meer veiligheid door vakmanschap.”

Schadeherstel is een vak apart, maar wel een vak met toekomst. Op het FOCWA-congres op 6 november aanstaande zal de brancheorganisatie daarom stilstaan bij de positie van het schadeherstelbedrijf.

Lees hier het volledige onderzoek van de ACM naar de rol van verzekeraars in de schadeherstelsector.