• Consumenten
  • Lid worden
  • Leden login
FOCWA - homepage
  • Zoek een schadehersteller
  • Wat te doen bij schade ?
  • Over FOCWA
  • Nieuws
  • Contact
Nieuws

Een bliksemstage bij de Dames van Hurkmans

algemeen
maandag 19 december 2022

“Een autogarage voor en door vrouwen. Waarin alle dienstverlening rondom de auto mogelijk is, inclusief schadeherstel. Daar staan de Dames van Hurkmans voor”, vertelt Mariëlle Hurkmans, die een jaar of zes jaar geleden, samen met haar zus, dit bijzondere bedrijf startte. Daarnaast hebben de Dames een universeel autobedrijf in Heeswijk Dinther en AAS autoschade Nistelrode. “Daar vertelden onze vrouwelijke klanten al dat het er bij ons ‘anders’ aan toegaat. We zijn toen met ze in gesprek gegaan. Want wat hield dat ‘anders’ dan in? Het bleek dat ze een bezoekje aan een autobedrijf bijna net zo erg vonden als een afspraak bij de tandarts.”

“Maar bij ons voelden ze zich thuis en welkom. Dat was voor ons een echte eye opener. Toen zijn we de Dames van Hurkmans vorm gaan geven. De showroom hebben we ingericht als een soort ‘shopping experience’. Met leuke accesoires, sieraden en hebbedingetjes voor de auto. Daarnaast hebben we een fantastische koffiehoek ingericht. Als mensen binnenkomen zijn ze oprecht verrast omdat het er zo anders uitziet.”

Meiden en mannen

“Gastvrouwschap staat hoog in het vaandel bij ons. In de showroom, aan de balie, word je altijd door dames geholpen. Maar uiteraard werken in onze werkplaats ook mannen. Meiden en mannen. Simpelweg omdat we het met vrouwen alleen niet redden. Ze zijn er simpelweg niet. Bovendien geloven we dat we op deze manier het beste van twee werelden hebben. Diversiteit. Met vrouwen én mannen.”

Ervaren jullie de instroom van jonge mensen in de branche als een probleem?

“Laat ik het zo zeggen, er komen gelukkig nog aardig wat jongeren op ons pad. Maar daar moet je wel wat voor doen. Het hangt samen met de keuzes die je als ondernemer maakt, hoe je dat aanpakt. Daarnaast hebben we het geluk dat de opleiding bij onze vestigingen in de buurt ligt. De jongens en meisjes worden opgeleid in Boxtel, dat is goed behapbaar. En vanuit ‘de Dames’ organiseren we in samenwerking met JINC bliksemstages om jongens en meisjes voor ons vak te interesseren. Dus ja, we zien een continue stroom van jonge mensen.”

Dat hoor je niet zo vaak!

“Nee, maar wat helpt, is dat ik bijvoorbeeld ook in de adviesraad van het SUMMA college zit, waar de opleidingen autoschadehersteller en autospuiter gegeven worden. Die adviesraad bestaat uit een groep ondernemers die regelmatig met het college spart over de inhoud van de opleidingen en hoe die er in de toekomst uit zouden moeten zien. Maar ook hoe we jonge mensen interesseren voor ons mooie vak. Dat helpt mij dan weer om een goed zicht op de instroom te houden. En zo nodig kunnen we daar onze acties op afstemmen.”

Elk kind heeft talent

“Daarnaast zijn we ooit door JINC benaderd of jongeren bij ons een bliksemstage kunnen lopen. JINC helpt jongeren op weg naar werk. Met als uitgangspunt dat elk kind talent heeft. Ook als het opgroeit in een omgeving met veel werkloosheid en minder rolmodellen. Via het JINC programma maken ze kennis met allerlei beroepen en ontdekken ze welk werk bij hun talenten passen. Bijvoorbeeld met een bliksemstage op de werkvloer. Dat doen we nu al een aantal jaar. De afgelopen keer kregen we zeven meiden over de vloer. Dat sluit mooi aan bij de maatschappelijke opdracht die we onszelf gesteld hebben: meer meiden interesseren voor techniek! Want meiden vinden het over het algemeen extra spannend om voor dit soort beroepen te kiezen. Je ziet sowieso dat jongens daar eerder voor gaan. Meiden hebben voorbeelden nodig dat het wél kan. Daar helpen we ze graag bij. Daarom zetten we bijvoorbeeld op open dagen onze vrouwelijke monteurs in. Speciaal voor de dames. Ze spreken elkaars taal. Inmiddels is gebleken dat dat écht helpt.”

Hoe vul je zo’n bliksemstage in?

“Het is belangrijk dat je precies weet op welke school ze zitten en wat hun speciale kenmerken zijn. Over het algemeen hebben ze een korte concentratieboog. Daarom stemmen we van tevoren met JINC het programma af. Een stukje luisteren, een stukje zelf iets doen, een stukje praktijk meekrijgen. In ons geval vertellen we eerst iets over De Dames van Hurkmans. We nemen ze mee naar de werkplaats en laten zien wat voor auto’s er staan. Ze mogen met lak de juiste kleur van een auto mengen en we doen een rollenspel in de showroom. Alsof ze een auto gaan kopen. Daarna houden we een korte quiz met vragen over wat er die dag aan de orde is geweest. Om hun aandacht vast te houden hangen we daar een prijsje aan. Je moet ze vooral veel zelf laten doen, laten ervaren en de interactie opzoeken. En die krijg je dan ook zeker terug! Er zijn altijd docenten van school bij, waarmee we na afloop kort evalueren hoe het programma verlopen is.”

Is er ook iemand van JINC bij aanwezig?

“In dit geval waren er zelfs twee. Omdat ze allebei nieuwsgierig waren naar ons bedrijf. Van tevoren hebben we een gesprek gehad over het programma, maar ze wilden graag zélf ervaren hoe het aanslaat bij de meiden. En bekijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn.”

En de reacties van de deelnemers?

“Die varieerden van ‘nee, dit is écht niets voor mij’ tot ‘goh, ik had niet gedacht dat dit zo’n leuk vak is’. In ieder geval waren ze super enthousiast en hadden ze veel geleerd, vertelden ze. Ze hebben vaak nog geen notie van wat een bepaald vak inhoudt. Daar zijn ze ook nog wel wat jong voor. Daarom is het zo mooi dat je die meiden toch iets bij kan brengen. En wie weet zat er eentje bij die we over een paar jaar weer terugzien! Daarom vind ik het nuttig dat je als bedrijf aan dit soort activiteiten deelneemt. Om interesse te kweken voor ons vak. Dat helpt echt in deze toch wel moeilijke arbeidsmarkt.”

Probeer je ook nog op andere manieren jongeren aan je te binden?

“Zeker. Zo hebben we ook de klasgenootjes van onze kinderen, die op de basisschool zitten, hier laten rondkijken. Waar er ook maar linkjes zijn, geven we daar op onze eigen manier invulling aan. Zo werkt het ook met snuffelstages van een week of twee. Daar zeggen we nooit nee tegen. Die komen dan op het bordje van onze medewerkers, die de begeleiding op zich nemen. Dat zit gebakken in onze bedrijfswaarden. Zelfs als we er op voorhand niet zoveel heil in zien.”

Jongeren omarmen

“Als je wilt dat jongeren bij je bedrijf binnenkomen, dan zal je zelf actief op zoek moeten. Contacten leggen, tijd investeren, jongeren omarmen, als het ware. Ook al levert het op de korte termijn niet meteen iets op. Op de lange termijn is het belangrijk voor de hele branche.”

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van oktober 2022.

  • Disclaimer
  • Privacy en cookies
  • Voorwaarden