• Consumenten
  • Lid worden
  • Leden login
FOCWA - homepage
  • Zoek een schadehersteller
  • Wat te doen bij schade ?
  • Over FOCWA
  • Nieuws
  • Contact
Nieuws

JMT Campers: Alle schakels zijn even belangrijk!

algemeen
donderdag 12 januari 2023

We zitten aan de kantinetafel van JMT Campers in het Gelderse Wijchen. Mariëlle, Toon en Marco runnen met z’n drieën dit camperbedrijf. En dat doen ze goed! Ze hebben net de Caravan- en Camperbranchenormering met goed resultaat afgerond. Het certificaat zit in de tas.

“In december van dit jaar is het acht jaar geleden dat we begonnen”, vertelt Toon. “Mariëlle, m’n vrouw, werkte in Amsterdam. En we hebben een zoon van veertien. Maar als je als ouders op afstand werkt, dan is dat vaak lastig. Daarom zijn we iets anders gaan zoeken. We zijn toen begonnen met de verhuur van twee campers vanuit huis. Al snel bleek dat die in januari al voor een heel jaar verhuurd waren. Er kwam toen een derde camper bij en zo ontstond ook de vraag naar onderhoud.”

Een welkome vraag

“Ik heb 26 jaar een metaalbewerkingsbedrijf gehad”, gaat Toon verder. “Bedrijfsmatig kwamen wij in die tijd bij Auto Deen in Horssen, waar Marco monteur was. Voor mij was het een logische stap om bij ze aan te kloppen en te vragen of zij het onderhoud aan de campers wilden doen. En dat bleek een welkome vraag. In eerste instantie ging het alleen om het onderhoud. Tot we ook de oude showroom konden huren om campers te stallen.”

Klaar voor de toekomst

“Campers die één of twee seizoenen bij ons in de verhuur hadden gereden, zijn we gaan verkopen. Daar kwam niet enkel handel uit voort, maar ook steeds meer onderhoudswerk. Zoveel zelfs dat ik met Marco, die APK-meester is, begon mee te sleutelen. Het werk groeide gestaag. Maar op een gegeven moment vertelde de oude eigenaar, de heer Deen, dat hij ermee wilde stoppen. Tegelijkertijd kreeg ik de mogelijkheid het metaalbedrijf van de hand te doen. Toen hebben we de stap naar dit pand in Wijchen gemaakt. We hebben nu de ruimte, met maar liefst 1200 vierkante meter! We hebben het hele pand geboend, de vloeren vloeistofdicht laten maken en centrale olieleidingen aangelegd. In overleg met de gemeente hebben we aan alle milieu-eisen gewerkt. En ook op het gebied van APK is alles nu geregeld. Zo zijn we klaar voor de toekomst, zeiden we tegen elkaar.”

Campers voor de deur

“Dat werd ook hoog tijd”, roept Mariëlle. “We hadden een enorm ruimtetekort. Zo erg dat we zelfs aan de buren vroegen of we bij hen voor de deur campers mochten stallen! Overal stonden campers. En bovendien, je kon in het oude pand niet eens met twee man tegelijk sleutelen. We zitten nu ruim anderhalf jaar hier.”

Hoe hebben jullie de rollen verdeeld?

“Ik doe grotendeels de administratie en al het schrijfwerk”, zegt Mariëlle. Als er een camper is verkocht of verhuurd, dan leg ik uit hoe alles werkt. “Bovendien heb je ervoor gezorgd dat de certificering van FOCWA keurig netjes verlopen is”, haakt Toon in. “Zo hebben we alle drie onze taken. Marco beheert de garage en bepaalt daar de norm. Voor het schadeherstel werken we samen met een FOCWA-schadebedrijf. Dat hebben we op die manier perfect onder controle. Als je dat zelf wilt doen, dan heb je echt van alles nodig. Een spuitcabine, om maar iets te noemen. Maar ja, zo’n cabine moet je wel de hele dag door in productie hebben. Zeker als je kijkt naar de huidige gasprijzen.

Je kan niet voor één camper de cabine warm stoken, af laten koelen en de week daarna er wéér eentje spuiten. Bovendien, als er een wagen van € 80.000,- binnenkomt, is het meestal niet een beetje spuiten. Daar heb je een vakman voor nodig. En de gemiddelde spuiter is geen monteur, je moet dus fulltime werk hebben voor zo iemand. Om die reden hebben we het zo opgelost”.

Verkoper in hart en nieren

“En wat doe jij eigenlijk?”, vraagt Mariëlle. “Ik doe zo min mogelijk”, lacht Toon. “Nee, ik doe hoofdzakelijk de inkoop en verkoop van gebruikte, jonge campers. Ik ben in hart en nieren een verkoper, dat moet ik wel eerlijk zeggen. Met mijn metaalfabriek haalde ik echt hele grote projecten binnen.

Voor de Karel Doorman, het grootste schip van de marine, hebben we de commandoruimtes inclusief de brug gebouwd, bijvoorbeeld. Ik doe wat ik beloof. Onze normen liggen hoog. Als we iets maken, dan moet het goed zijn. Het kan best zijn dat een wagen een keer wat langer staat. Dat is vervelend. Maar beter goed en veilig op weg, dan vlug en niet voor elkaar. Dat wordt super gewaardeerd. Terwijl de klant toch ook een rekening meekrijgt. Lees het maar na in de reviews op Google.”

“Je moet het wel verdienen”

“Natuurlijk, geld verdienen is belangrijk, stelt Toon. “Je kan geen goed en gezond bedrijf hebben als er geen geld verdiend wordt. Dus dat staat bij ons zeker niet op de laatste plaats. Maar je moet het wel ‘verdienen’. En daar zit wat ons betreft het grote verschil. Er zijn bedrijven die pakken het en doen niets. Dat is geen verdienen. Als ik iemand een factuur meegeef, kan ik hem eerlijk vertellen wat wij daarvoor hebben gedaan. En dat maakt, vind ik, het onderscheid.”

Manier van werken vastleggen

Jullie hebben de branchenormering voor Caravan- en Camperbedrijven binnen. Was dat een moeilijk traject? “Voor ons eigenlijk niet”, roepen Marco en Toon in koor. “Maar Mariëlle heeft al het papierwerk gedaan”, zegt Toon. “Wij zijn niet van die schrijvers. Maar vanuit m’n verleden met het metaalbedrijf zijn we wel gewend om de manier van werken vast te leggen.” “Het werk viel wel mee”, zegt Mariëlle. “We hebben alles prima voor elkaar. Toen sprak ik Anton Abelen van FOCWA en die vertelde dat je uit moet kunnen leggen hoe je alles doet. DEKRA kwam langs voor de audit en alles bleek goed voor elkaar.”

Wat vind je van de branchenormering?

“Het is goed dat het bestaat, maar ik kom wel op een eerder punt terug. Ik ken bedrijven die ook de normering hebben, maar er toch een potje van maken. Dat vind ik jammer”, zegt Toon. “Dat doet zo’n normering geen goed. Wat mij betreft vindt er elk jaar een controle plaats. Dan houdt de certificering waarde en bovendien houdt het je bedrijf scherp. Ik zie wel eens een camper voorbijkomen, waarvan de hele achterwand verrot is. Dat kan niet, zoiets gebeurt niet op een zaterdagmiddag. Dat er een keer iets tussendoor glipt, dat gebeurt iedereen. Maar links en rechts zie ik wel dingen waarvan ik zeg, dat is eigenlijk zonde. Daar moet beter op gelet worden.”

Waarom is het FOCWA-lidmaatschap belangrijk voor jullie?

Toon: “Op de eerste plaats, het houdt je kritisch. Jezelf én je bedrijf. Er is een onafhankelijke partij, die door je bedrijf heenkijkt. We kunnen met z’n drieën tegen elkaar zeggen dat we het verschrikkelijk goed doen. En op zaterdagmiddag daar hartstikke trots op zijn. Maar vanaf het moment dat je besluit om het lidmaatschap aan te gaan, wil je dat lidmaatschap wél waarmaken. Het geeft de klant vertrouwen. Een reden om binnen te komen en binnen te blijven.”

Toon geeft rijtrainingen met een camper. Is dat écht nodig?

“Ja, dat is nodig. Mensen zijn vaak onzeker over het rijden met een camper.”, zegt Mariëlle. Toon haakt erop in. “De campermarkt is de laatste jaren wel wat veranderd, maar een grote groep zit nog altijd tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan of is er zelfs overheen. Man en vrouw gaan samen met de camper op pad, maar de man rijdt. Dan beperk je jezelf toch echt! Stel, je staat met de camper in Spanje en de man krijgt zweepslag in z’n kuit. Dan kan hij niet rijden. Misschien wel een week lang niet. Daarom geef ik trainingen, dan hou je alle mogelijkheden open. Ik probeer mensen te leren hoe ze eenvoudig en zonder stress door het verkeer kunnen gaan. Stel, je rijdt verkeerd. Vaak leidt dat tot algehele paniek. ‘Maar zal je dan niet langs een supermarkt met een groot parkeerterrein of langs een rotonde komen, waar je eenvoudig kan keren’, hou ik ze voor. En natuurlijk, er zijn ook mannen die vrij onzeker zijn. Die geef ik ook met plezier zo’n training.”

“Tenslotte wil ik nog één ding toevoegen”, zegt Toon. “Ik ben een spraakwaterval, ben het meeste aan het woord. Maar vergeet niet dat mijn collega’s minstens zo belangrijk zijn. Eigenlijk nog belangrijker. En dat wil ik wel gezegd hebben. Ik weet dat ik het doe. Maar ik weet ook dat we het met z’n drieën doen. En alle drie de schakels zijn evenveel waard!”

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van oktober 2022.

  • Disclaimer
  • Privacy en cookies
  • Voorwaarden