Lithium-ion-accu's 'Als je maar weet wat je doet'

‘Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto’s’, kopte de NOS eerder op haar website. Het grote publiek wordt bang gemaakt met horrorverhalen over ongelukken met elektrische auto’s. Ze zouden zó in de brand vliegen en vervolgens niet te blussen zijn. Schuilt hier ook een gevaar voor schadeherstellers?

Volgens Johan van Peperzeel valt dat wel mee. Hij is directeur van Van Peperzeel, marktleider in Nederland op het gebied van inzameling, sortering, taxatie en afvoer van batterijen en accu’s. Hij werkt onder meer voor Auto Recycling Nederland (ARN), dat importeurs ondersteunt bij het afhalen van accu’s. Maar ook Tesla behoort tot de klanten van Van Peperzeel. U herkent hem misschien als spreker tijdens het FOCWA Congres in november, waar hij over hetzelfde onderwerp vertelde. “Honderd jaar geleden vonden we verbrandingsmotoren ook levensgevaarlijk”, relativeert Johan de angst voor lithium-ion-accu’s. “Ik denk dat het traject met elektrische auto’s hetzelfde verloopt; over een jaar of vijftien weten we niet beter en lachen we om de horrorkop van de NOS.”

Heftige branden

Een lithium-ion-accu kan ontbranden als inwendig kortsluiting ontstaat. Dat kan voorkomen tijdens een botsing, als de accu beschadigt. “Lithiumbranden zijn erg heftig en stoppen niet zomaar”, vertelt Sander van Rooijen, technisch specialist bij FOCWA. “Zo’n brand stopt pas als de chemicaliën zijn verbrand en dat kan lang duren. Blussen is geen optie, tenzij je een speciaal blussysteem hebt.” Daar ligt de oplossing voor de lithiumgevaren; schadeherstellers moeten zich daarvan bewust zijn en de juiste maatregelen treffen om een brand door kortsluiting te voorkomen. Als er dan tóch een brand ontstaat moet dat in ieder geval in een gecontroleerde omgeving gebeuren. Johan: “Blussystemen moeten inderdaad geüpgraded worden naar speciale handblussers die ook lithiumbranden kunnen blussen.”

Giftige stoffen

Staat een elektrische auto in de wacht om gerepareerd te worden? Dan kan dat het beste buiten. “Bij een lithiumbrand komen fluorwaterstof houdende dampen vrij. Die zijn enorm giftig en corrosief verwijder je niet zomaar uit je werkplaats. Zorg ook dat een eventuele brand niet kan overslaan op andere auto’s of een gebouw en zet het voertuig op een open plek. Beter nog is een container. Je hebt ze zelfs met deuren aan de zijkant waar je de auto zó in kunt rijden.”

TIP: Plaats de defecte elektrische auto in een container

‘Damaged and defective’

Is er extreme schade ontstaan op de plaats waar de accu zich bevindt (bij nieuwere modellen is dit meestal in de bodem, bij oudere auto’s is dat onder of achter de achterbank)? Dan kunt u een specialist zoals Van Peperzeel inschakelen. Zo’n specialist kan bij accu’s met een ‘damaged and defective status’ gespecialiseerde middelen inzetten. Johan: “In ernstige gevallen leveren we een container waar de beschadigde auto met een lier in kan worden getakeld. Deze containers zijn uitgerust met een blussysteem. Mocht brand ontstaan tijdens het transport, dan kan meteen actie worden ondernomen.” Van Peperzeel is een van de weinige partijen in Nederland die lithium-ion-accu’s ook kan ontladen. “Dat kun je niet zomaar via de plus- en minpool doen; die zijn bij een lithium-ion-accu flink beveiligd. Wij maken de accu dan open en verwijderen het BMS (battery management system).

Geen paniek

Johan benadrukt graag dat schadeherstellers waarschijnlijk niet vaak zo’n extreem beschadigde accu tegenkomen. “Een gemiddelde schade zorgt niet voor schade aan de accu. Accu’s zijn doorgaans heel goed beschermd met sterk plaatwerk, vooral in nieuwere auto’s besteden fabrikanten hier veel zorg en aandacht aan.” Gangbare schades aan elektrische auto’s die wél vaak voorkomen, kunt u als FOCWA-lid prima herstellen. Daar bent u voor gecertificeerd en als het goed is weet u heel goed wat u doet. Maar wees u bewust van de risico’s en kies voor passende maatregelen. Dan bent u klaar voor de toekomst!

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van december 2019