Van maritiem officier naar schadehersteller

Marc Stillebroer (29) werkte jarenlang met veel plezier op zee en kiest nu vol enthousiasme voor een werkplaats op het vasteland. Hij schoolt zich om tot schadehersteller en daar is onze branche natuurlijk bij gebaat.

Tijdens en na diverse mbo- en hbo-opleidingen voer Marc Stillebroer op schepen door Europa en onder meer rond Dubai, Brazilië, de Malediven, India en Peru. Hij werkte in de machinekamer van kleinere schepen, maar ook op grote baggerschepen en als derde stuurman op een zwareladingschip. Hij hield de wacht op de brug en pleegde onderhoud aan dek: van het weghalen van roest tot laswerk en het lakken van scheepsdelen. Ook navigeren en het onderhoud van de navigatieapparatuur en de dekmachines stond op zijn to-do-lijst.

Passie voor auto’s

Een hele bak aan technische ervaring dus, al is een schip natuurlijk iets anders dan een auto. Vanwaar de overstap? “Toen ik mijn vriendin leerde kennen, wilde ik niet meer varen en lang van huis zijn”, legt Marc Stillebroer uit. “Dus koos ik voor een baan op kantoor. Dit bleek niet echt mijn ding te zijn; ik miste het werken met mijn handen. Terug op zee wilde ik niet, dus ging ik op zoek naar alternatieven. Vrienden van me raadden de autobranche aan, omdat ik al jaren in mijn vrije tijd met heel veel plezier aan auto’s sleutel. Ik knap ze op en maak ze mooier. Daarom heb ik zeven autobedrijven een eerlijke brief gestuurd. Hierin gaf ik aan niet over de benodigde diploma’s te beschikken, maar wel een passie voor auto’s heb, echt wel wat kan én graag en snel leer. Bij Autoschadehuis in Katwijk mocht ik op gesprek komen en in november begon ik daar als plaatwerker.”

Werken en leren

Zijn nieuwe werkgever ziet toekomst in Marc en wil graag investeren in de opleiding die hij nodig heeft. “Erg fijn dat ik deze kans en dit vertrouwen krijg”, vindt Marc. “Ik begin met het opdoen van ervaring in de werkplaats en samen bekijken we welke opleiding het beste past, bijvoorbeeld autoschadehersteller of autoschadetechnicus. Dat wordt dan een combinatie van werken en leren, bijvoorbeeld vier dagen werken en een dag naar school. Aan boord was ik ook veel met techniek bezig. En ik heb al veel geklust aan mijn eigen auto’s en die van vrienden. Zo heb ik mezelf de afgelopen jaren al veel aangeleerd, vooral als het gaat om esthetische details. Ik ben goed met plaatwerk en ik kan ook aardig lakken en laklagen afwerken. Die ervaring geeft me wel een kleine voorsprong denk ik. Bovendien ben ik heel gemotiveerd. Het zal mijn nieuwe werkgever en mij allebei tijd kosten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik hem niet teleurstel.”

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van december 2019.