FOCWA in gesprek over toekomst en invulling schadeherstel- en carrosserieopleidingen

Op dinsdag 12 november organiseerden FOCWA, RAI CarrosserieNL, BOVAG en de bedrijfstakgroep Mobiliteit, Transport, Logistiek en Maritiem (MTLM) van de MBO Raad een bijeenkomst tussen het bedrijfsleven en de scholen die schadeherstel- en carrosserieopleidingen aanbieden. De vergadering stond in het teken van de invulling van de carrosserieopleidingen en de samenwerking tussen vmbo, mbo en het bedrijfsleven. Tijdens de bijeenkomst presenteerde FOCWA ook de resultaten van een breed opgezette ledenbevraging bij autoschadeherstel- en caravan-camperservicebedrijven uit de sector. De conclusie is helder: FOCWA-leden zien nog een mooie toekomst weggelegd voor leerling-herstellers!

Net zoals vorig jaar organiseerde FOCWA samen met andere werkgeversorganisaties uit de sector & bedrijfstakgroep MTLM van de MBO Raad een bijeenkomst over de toekomst en invulling van schadeherstel- en carrosserieopleidingen. Hierbij gingen schooldirecteuren en managers van de 13 roc’s waar deze opleidingen worden gegeven in gesprek met het bedrijfsleven. Onder andere de impact van technologische ontwikkelingen op de (v)mbo-opleidingen, de afname van het aantal studenten en nieuwe opleidingsvormen stonden centraal tijdens deze bijeenkomst. 

Femke Teeling, directeur FOCWA: “Alleen maar door samen met elkaar op te trekken kunnen we aan oplossingen werken voor een van de grootste uitdagingen van de FOCWA-leden. Het tekort aan personeel is nijpend. En daar heeft het bedrijfsleven een rol in te spelen, maar zeker ook de onderwijsinstellingen. Vorig jaar organiseerden we deze bijeenkomst voor de eerste keer. Daar zijn toen een aantal heel erg concrete acties uitgekomen zoals de borging van de schadeherstelopleiding in Arnhem. Dit jaar hebben we vooral ingezet op inspirerende voorbeelden van samenwerkingsmodellen tussen bedrijven en roc’s, en bijhorende financieringsmogelijkheden. Daarnaast hebben we de roc’s meegenomen in hoe onze leden kijken naar de toekomst van de sector en de invulling van de opleiding.”

Mooie toekomst voor aankomend herstellers
Tijdens de bijeenkomst presenteerde FOCWA de resultaten van een enquête over de instroom van vakmensen in de schadeherstelsector. De conclusie is alvast helder: 70% van de ondervraagde bedrijven heeft een meer dan gemiddeld vertrouwen in de toekomst voor de nieuwe generatie herstellers.
Maar ook op korte termijn is er nood aan vakmannen en -vrouwen. Zo geeft maar liefst 91% van de caravan- en camperservicebedrijven aan dat ze in de komende 5 jaar minimaal 1 extra medewerker willen werven. Bij autoschadeherstelbedrijven geeft 88% van de bedrijven dit aan. Maar er is ook voldoende ruimte voor bbl’ers. 87% van de autoschadeherstelbedrijven geeft aan volgend jaar minimaal 1 tot 2 studenten te kunnen plaatsen. Bij caravan- en camperservicebedrijven is dit 83%.
De aanwezigen gingen ook in gesprek met het Vmbo Platform Mobiliteit & Transport over de plannen  die de samenwerking tussen vmbo, mbo en bedrijfsleven stimuleren. Hierbij zijn de vmbo’s de penvoerder van de plannen. Zij zijn nog steeds op zoek naar goede regionale samenwerkingsverbanden met schadeherstel- en carrosseriebedrijven. Tijdens de bijeenkomst werd de oproep dan ook gedaan aan bedrijven om zich te verbinden met de vmbo’s. Via deze link vinden bedrijven waar ze kunnen aankloppen: https://www.sterktechniekonderwijs.nl/regios-in-beeld. 

Na inspirerende verhalen over goede (en minder goede) praktijken gingen de aanwezigen aan de slag met verschillende stellingen, zoals: ‘Onderwijs loopt altijd ver achter bij de technische ontwikkelingen’. De meningen waren verdeeld, maar een belangrijke conclusie is dat een goede samenwerking tussen partijen een essentiële factor is om te zorgen dat vmbo, mbo en het bedrijfsleven zo geïnformeerd mogelijk is. Aandacht voor het vmbo is daarin erg belangrijk en zorgt voor een betere doorstroming in de opleidingen.

Over het aanbod van de opleidingen verschillen de meningen bij de FOCWA-achterban. Slechts 51% van de autoschadeherstelbedrijven vindt dat er voldoende opleidingslocaties zijn. Van de caravan- en camperservicebedrijven geeft zelfs 84% van de respondenten aan dat er extra aandacht moet komen voor hun specialisme. Maar FOCWA-leden vinden ook dat de kwaliteit van de opleidingen veel meer en beter aansluiting moet vinden bij de realiteit. 53% van de autoschadeherstelbedrijven en 61% van de caravan- & camperservicebedrijven geeft aan dat de kennis van studenten matig tot slecht wordt ervaren.
De resultaten laten dus veel ruimte voor verbetering. Maar bedrijven kijken ook in eigen boezem. Zo geeft 36% van de autoschadeherstelbedrijven en 66% van de caravan- en camperservicebedrijven aan helemaal geen contact te onderhouden met (v)mbo’s. 

Teeling: “Deze resultaten stemmen mij alvast positief. Enerzijds gaan onze eigen leden niet mee in de verhalen alsof er geen toekomst meer is voor en in onze sector. Maar anderzijds zijn er een aantal grote uitdagingen voor diezelfde bedrijven voor wat betreft het aantrekken van studenten en medewerkers. Bedrijven zien ook wel dat ze daar een eigen verantwoordelijkheid in hebben. Als brancheorganisatie willen we hen hierbij faciliteren. Zo ontwikkelden we de campagne ikwordschadehersteller.nl, werken we samen met onze leden en scholen aan het plaatsen van bbl-studenten en praten we op dit moment met het UWV om een landelijke convenant af te sluiten dat de zij-instroom in onze sector bevordert. Allemaal stappen die uiteindelijk moeten leiden naar concrete oplossingen!” 

In het komende FOCWA-magazine zullen de resultaten van deze ledenbevraging uitgebreid worden toegelicht.