Personeel werven: hoe doe je dat?

Bent u dringend op zoek naar nieuwe werknemers, maar twijfelt u via welk medium u die het beste kunt werven? Om te bepalen welke manier het meest geschikt is voor u, is het belangrijk eerst te definiëren wie u wilt bereiken. FOCWA helpt u op weg.

Maak contact met (v)mbo-scholieren

Wellicht heeft u online alles goed geregeld, maar stromen de sollicitanten nog niet binnen. Tijd voor een directe aanpak! Geef uw bedrijf een gezicht en zorg dat jongeren niet om u heen kunnen.

1. Open dag: stel uw bedrijf open

Vaak hebben jongeren een beeld van de schadeherstelbranche dat niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. De beste manier om hen te inspireren? Nodig ze uit in uw bedrijf en laat zien wat het vak inhoudt. Laat ze zelf iets uitdeuken of spuiten en geef ze dit mee naar huis. Zorg voor een mondkapje met uw logo erop, die ze na afloop ook mee naar huis kunnen nemen. Zo zullen ze uw bedrijf niet snel vergeten.

2. Poster/video: laat uw bedrijf opvallen

Op scholen zijn vaak de mogelijkheden om posters op te hangen, maar ook om video’s of animaties af te spelen. Dat valt op en is effectief, omdat scholieren uw bedrijf dagelijks voorbij zien komen. Meestal moet iemand reclame meerdere keren zien voordat hij er iets mee doet. Dit kan behalve op scholen ook buiten op plekken waar uw potentiële werknemers vaak voorbijlopen of rijden. Denk aan het station, sportverenigingen, uitgaansgelegenheden, langs fietspaden of in het winkelcentrum van de plaats waar uw bedrijf gevestigd is.

3. Gastlessen: word uw eigen visitekaartje

Een gastles geven op een (v)mbo-school binnen uw regio is niet alleen leuk, maar ook waardevol. De gastlessen komen tot stand door een samenwerking van FOCWA met TechniekTalent. U kunt uw kennis en ervaring delen voor de klas. Tegelijkertijd maakt de klas kennis met uw bedrijf. Word uw eigen visitekaartje en geef de studenten een concreet beeld van het vak. Via de website gastlessenzogeregeld. nu kunt u eenvoudig in contact komen met scholen. Hier kunt u aangeven dat u graag een gastles geeft of u nodigt scholen bij u uit voor een bedrijfsbezoek.

4. Ludieke acties: zorg dat uw naam blijft hangen

Door een opvallende campagne, maakt u een onuitwisbare indruk. Schakel hiervoor een lokaal bureau in voor een creatieve insteek, als u zelf niet goed weet hoe u dit aanpakt. Belangrijk is dat de unique selling points van uw bedrijf naar voren komen. Waarom moeten jongeren voor uw bedrijf kiezen? Wat maakt uw bedrijf leuker dan andere werkgevers? Geef sollicitanten die naar aanleiding van de campagne bij u op gesprek zijn geweest een leuke gadget mee. Een t-shirt met een grappige tekst of een moersleutel met uw logo erop. Dit gaan ze gegarandeerd laten zien aan leeftijdsgenoten. En jawel, ook dat kunnen misschien weer sollicitanten worden.

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van september 2019