Gebruikerservaring Technische Helpdesk

Auto’s worden steeds complexer en de reparatievoorschriften van de autofabrikanten steeds strenger. Hierdoor is technische informatie vaak van essentieel belang. Al tien jaar kunnen FOCWA-leden met al hun technische vragen over schadeherstel terecht bij de Technische Helpdesk van FOCWA. De technisch specialisten beschikken namelijk over de informatie en reparatieprocedures van veel autofabrikanten. Inmiddels weten veel leden de weg naar de technische helpdesk, onder wie Sander Weijer van Autoschade Weijer.

Sander Weijer neemt gemiddeld één keer per week contact op met de Technische Helpdesk. Recent vroeg hij een demontagehandleiding aan voor de voorwielophanging, inclusief aanhaalmomenten, voor een specifiek voertuig. Voor het vervangen van andere onderdelen vraagt hij ook vaak informatie over de fabrieksvoorschriften op.

Sander: “FOCWA stuurt altijd informatie die is voorgeschreven door de fabrikanten. Dan weet ik zeker dat ik reparaties op de goede manier uitvoer. Als ik zelf ga prutsen, heb ik kans dat ik onderdelen beschadig. Neem nu BMW-interieurlijsten. De technisch adviseur stuurt mij duidelijke afbeeldingen, zodat ik precies weet waar ik onderdelen los moet halen. Soms sturen de specialisten ook nog extra informatie mee, waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht.”

Op een antwoord hoeft Sander nooit lang te wachten. “Als ik ’s ochtends een vraag mail, heb ik ’s middags een antwoord. Als ik haast heb met mijn reparatie, bel ik en heb ik mijn antwoord nog sneller.” De fabrieksinformatie is ook via andere wegen verkrijgbaar, maar voor hem werkt de Technische Helpdesk het snelst. “Als de FOCWA Technische Helpdesk er niet zou zijn, moet ik alle dealers lief aankijken. En dat kost me veel meer tijd. Nu kies ik voor het kortste pad en weet ik dat ik exact krijg wat ik nodig heb.”