ROC van Amsterdam krijgt hypermodern pand voor opleiding mobiliteitstechniek

De techniek in het schadeherstelvak ontwikkelt zich razendsnel. Vaak té snel om direct te verwerken in het opleidingsprogramma op scholen. Dit zorgt voor een kloof tussen wat leerlingen weten als ze van school komen en welke technische kennis er nodig is om in een schadeherstelbedrijf te werken. Daarnaast is er een groot tekort aan vakmensen. Om die redenen is NexTechnician in het leven geroepen: een samenwerkingsverband tussen het Amsterdamse bedrijfsleven en MBO College Westpoort, onderdeel van het ROC van Amsterdam. De volgende stap: een super modern schoolgebouw.

Marco Molenkamp (60) werkt als docent bij de opleiding mobiliteitstechniek op het ROC van Amsterdam. Al jarenlang bezoekt hij regelmatig schadeherstelbedrijven om te kijken wat het onderwijs en het bedrijfsleven voor elkaar kunnen betekenen. “Met de komst van NexTechnician is daar veel meer structuur in gekomen. Maandelijks komt er een groep mobiliteitsspecialisten - waaronder schadeherstellers - uit het bedrijfsleven en docenten bij elkaar om te praten over de ontwikkelingen in het vakgebied. We hebben een gezamenlijk doel: het aantrekken van leerlingen en hen goed opleiden. Dit doen we onder meer door leermeesters bij ons op school les te laten geven. Want nieuwe specialisten zijn hard nodig.”

Nieuwe vakmensen nodig

“We doen er alles aan om het schadeherstelvak aantrekkelijk te presenteren aan toekomstige leerlingen. Ik ben ervan overtuigd dat je daar al vroeg mee moet beginnen. Daarom gaan bedrijven die aangesloten zijn bij NexTechnician vanaf volgend schooljaar met een voorlichtingspakket langs op middelbare scholen. We hebben een verdeling gemaakt van wie waar naartoe gaat. De schadeherstellers zullen tweede- en derdejaars vmbo- en havoleerlingen veel vertellen over hun vak. In werkkleding uiteraard, zo komt het vak veel meer ‘tot leven’. Op die manier willen we jongeren triggeren om na te denken over een carrière in de schadeherstelbranche.”

Gastlessen van leermeesters

Er komen ook leermeesters gastlessen verzorgen op het ROC van Amsterdam. “Op de werkplaats is een leermeester altijd druk”, geeft Marco aan. “De telefoon rinkelt gewoon door. Maar bij ons in het leslokaal is de leermeester gefocust en heeft hij volledige aandacht voor de studenten.” Studenten vinden het erg interessant om les te krijgen van iemand die werkzaam is bij een schadeherstelbedrijf. Desmond Beers, een 28-jarige student Eerste autospuiter, vertelt: “Door de gastlessen leer ik meer over de dagelijkse praktijk bij een bedrijf, de culturen bij verschillende organisaties en ik hoor altijd handige tips waar ik wat mee kan.” Marco vult aan: “Doordat de bedrijven zelf bij ons lesgeven, zijn we ook op school op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste technieken.”

Eigen gebouw voor mobiliteitstechniek

In september 2019 krijgt de opleiding mobiliteitstechniek een eigen, hypermodern gebouw. “Echt top”, vindt Marco. “Nu delen we het gebouw met andere opleidingen en dan komt het nog wel eens voor dat ik in een lokaal met paspoppen lesgeef. In het nieuwe gebouw komt een extra grote praktijkruimte, zo hoog dat ook vrachtwagens naar binnen kunnen rijden. We hebben straks ook de beschikking over een volledige schadewerkplaats, inclusief werkbanken en spuitcabines. De nadruk in het gebouw ligt straks meer op elektrische voertuigen. Er komen steeds meer elektrische voertuigen op de markt en we willen hier als school goed op inspelen. Zo komen er bijvoorbeeld laadpalen in de parkeergarages; hier kunnen wij ook projectauto’s parkeren.”

Elektrische auto’s

Ook in het lesprogramma komt er vanwege het toenemend aantal elektrische voertuigen op de weg meer aandacht voor elektrische auto’s. Marco: “De leerlingen van motorrijtechniek gaan de eerste acht weken van de opleiding specifiek in op de NEN 9140: veilig werken aan e-voertuigen. Hier wordt nu een programma voor ontwikkeld. De leerlingen die zich richten op schadeherstel leren dat ze nooit aan een elektrische auto mogen werken voordat deze vrij is gemaakt van spanning door iemand die daarvoor bevoegd is. Elektrische auto’s brengen een ‘nieuw gevaar’ met zich mee: er zit zoveel energie in de accu dat het dodelijk kan zijn als je hier niet goed mee omgaat.”

Roy Veldhuizen (20), student Autospuiter niveau 2, vindt het fijn om veel te leren over elektrische auto’s: “De complexiteit van de systemen maakt het werk erg uitdagend. Elektrische auto’s zijn de toekomst en de kennis die ik hier op school opdoe, kan ik straks in een baan goed gebruiken.” Desmond vult hem aan: “Ik vind het belangrijk dat we alle ins en outs over elektrische voertuigen leren. Het is belangrijk om goed te weten hoe je veilig met dit soort auto’s moet werken.”

Nieuwe mogelijkheden

Marco: “Het is mooi dat NexTechnician er is: samen met de bedrijven werken we aan het goed opleiden van leerlingen en zorgen we voor een goede aansluiting op de praktijk. De studenten en ik kijken nu al uit naar de opening van ons nieuwe pand in september en alle mogelijkheden die we krijgen!”

Dit artikel komt uit het FOCWA Magazine van juni 2019