Gitaren spuiten voor Queen, Bløf en Racoon

Zeeuwen staan over het algemeen bekend als nuchter. Frits Bosselaar van Autoschade Bosselaar uit Koudekerke doet daar niet voor onder, want achter zijn reguliere werk gaat het spuiten van bijzondere voorwerpen schuil.

De Zeeuwse schadehersteller is wereldwijd bekend om zijn kwaliteit bij het spuiten van muziekinstrumenten, zoals vleugels en gitaren. Tot zijn klantenkring behoren zelfs de grootste namen. “We hebben de gitaar van Queen-gitarist Brian May gespoten.”

Onze oren klapperen. Zei hij nou echt Brian May? Frits reageert bescheiden. “Het is gewoon mijn werk. Natuurlijk is het leuk dat bekende mensen ons weten te vinden, maar iedere klant is voor ons belangrijk.” Dat begon jaren geleden toen de vader van Frits het bedrijf van zijn toenmalige baas overnam. Destijds werden naast auto’s al andere voorwerpen gespoten zoals keukens, radiatoren en kozijnen. Ook nu doet Frits dat nog steeds. “Door diverse artikelen te spuiten, krijg je veel ervaring. Het is heel anders dan auto’s. Denk bijvoorbeeld aan andere materialen en andere lakken. Soms zijn er wel overlappingen. Zo heb je natuurlijk vaardigheden nodig, een spuitcabine en schuurpapier. Dat gebruik je ook bij klein industrieel werk.” Volgens Frits moet je vooral instrumenten heel voorzichtig behandelen. “Voor artiesten en bouwers zijn hun instrumenten als kinderen, het is hun levenswerk. Hun ziel en zaligheid zit in zo’n gitaar. Je moet er dus veel aandacht aan geven, met de eigenaar praten over wat hij wil. Je moet er goed voor zorgen.”

Secuur te werk gaan

Bij het spuiten van gitaren komt dan ook een speciale werkwijze kijken. “We hebben meestal contact met de gitaarbouwer, niet zozeer met klanten zelf. De gitaarbouwer levert de gitaar aan. Vanwege verschillende houtsoorten gaat er vervolgens een speciale sealer op. Die is soms wat vettig, maar soms ook niet. Dat moet je afstemmen met de bouwer. Daarna kan de laagopbouw met lak beginnen. Hierbij moet je heel secuur te werk gaan. Als je de lak namelijk te dik aanbrengt, kan de klank van de gitaar veranderen. Dat mag natuurlijk niet gebeuren.” Het komt regelmatig voor dat de eigenaar van een instrument contact opneemt om te vragen hoe het ervoor staat. Daar staat Frits wel eens van te kijken. “Ik vind het altijd bijzonder hoe betrokken mensen zijn bij hun instrument. Maar we leveren kwaliteit, we doen het voor de klant. Als een gitaar wordt opgehaald, bekijkt de klant ‘m altijd onder het licht en draait ‘ie ‘m een paar keer, bijvoorbeeld om te controleren of er geen stofje in de lak zit.”

Kleine wereld

Dat zijn klanten uitermate voorzichtig met hun producten omgaan, vindt Frits logisch. “Soms betaalt iemand wel 10.000 euro voor een gitaar. Dan snap ik dat je er zuinig op bent.” Zijn klanten komen van over de hele wereld. Regelmatig worden er gitaren uit de Verenigde Staten, Australië en Japan naar het Zeeuwse dorp gebracht. En dat allemaal voor de kwaliteit die Frits aflevert. “Het is een kleine wereld hoor”, vertelt hij. “Juist omdat instrumenten bij de bouwer vandaan komen. We hebben bijvoorbeeld ook de gitaren van Bløf en Racoon gespoten, maar ook de rode vleugel die bij de Symphonica in Rosso-concerten van Marco Borsato werden gebruikt. Zulke opdrachten komen bij ons via bouwers terecht.”

Kwaliteit

Bij Autoschade Bosselaar worden dezelfde technieken gebruikt als bij auto’s; er wordt hooguit een andere kop gebruikt voor het spuitsysteem. “Je moet vooral je producten goed kennen door er veel mee te werken. Als je een piano spuit moet ‘ie spiegelglad zijn. Lak moet vloeien. Ligt het voorwerp plat, dan gaat het wel. Maar staat het voorwerp, dan moet je oppassen dat de lak niet gaat druipen. Als dat wel gebeurt, dan moeten we opnieuw beginnen.” Het werk is dus behoorlijk arbeidsintensief; met een gitaar of vleugel is Frits gemiddeld vier tot zes weken bezig. De afgelopen jaren kreeg hij concurrentie uit Oost-Europese landen die tegen een lager uurtarief werkten. “Ik zag dat een paar klanten daarnaartoe gingen, maar toch weer terugkwamen omdat wij preciezer werken. Zo zie je maar, goedkoop is soms echt duurkoop.” Frits doet dan ook alles om goed werk af te leveren. Of hij nou een auto, muziekinstrument of keuken spuit, de garantie geldt wat hem betreft een leven lang. “Het werk dat wij afleveren moet goed zijn. Ik heb wel eens een auto gespoten. De lak kwam na de garantietermijn los en ik vind dat dat niet mag gebeuren. De klant mag dan gewoon terugkomen.”

Lees het volledige artikel in het FOCWA Magazine van maart 2019