Een realistische blik op de toekomst van schadeherstel

Er zit wel degelijk toekomst in het schadeherstel. Dat is de conclusie van de branchemonitor Schadesector 2018-2030 van Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies. FOCWA is erg tevreden met de resultaten van het onderzoek die een positief beeld scheppen over de toekomst van de schadeherstelsector. Tegelijkertijd wil de brancheorganisatie enig realisme aan de dag leggen en stilstaan bij de uitdagingen waar haar leden mee geconfronteerd worden.

Ondanks de vele rijhulpsystemen waar voertuigen vaker mee zijn uitgerust, blijft de schadelast stijgen. Dit komt enerzijds omdat reparaties duurder worden. Een bumper zit nu eenmaal vol met elektronica. Anderzijds maken we met z’n allen vaker brokken met rijhulpsystemen. Slimme technologie in auto’s leidt de komende jaren dus juist tot meer schade. Dat blijkt uit een artikel van het Financieel Dagblad naar aanleiding van de branchemonitor Schadesector 2018-2030 van Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies.

Femke Teeling, directeur FOCWA: “We vinden het goed dat er onderzoeken worden uitgevoerd over de ontwikkelingen in onze sector. De resultaten bevestigen dat er toekomst is in de schadeherstelbranche. Dat is een belangrijk signaal voor alle schadeherstelbedrijven en marktpartijen: er zit toekomst in onze sector. Het heeft zin om investeringen te doen, want de komende jaren zal de schadelast nog stijgen. Een sector die een toekomstperspectief laat zien, maakt zich bovendien ook aantrekkelijk. In een tijd waarin al onze bedrijven moeite hebben met het vinden van kwalitatief technisch geschoold personeel, is dit een signaal aan al die jongeren en hun ouders: als schadehersteller, autospuiter, autoruithersteller en/of camper- en caravanhersteller: er zit toekomst in dit vak.”

Als belangenbehartiger van haar leden wil FOCWA wel enig realisme aan de dag leggen. Dat de schadelast zal toenemen, betekent niet dat alle uitdagingen waar herstellers mee te maken hebben van de baan zullen verdwijnen. Niet voor niets onderzoekt FOCWA op dit moment de impact van de stijgende onderdelenprijzen op het verdienmodel van schadebedrijven. Het blijft een grote uitdaging om kwalitatief technisch geschoold personeel te werven en te behouden & schadeherstelbedrijven staan voor belangrijke keuzes om hun onderneming toekomstproof te maken (vb de keuze voor merkerkend herstel). In deze snel evoluerende tijden is FOCWA de gids voor haar leden. Zo kunnen wij samen met elkaar de kwaliteit van ons vakgebied blijven borgen.

FOCWA congres

Op 3 oktober organiseert FOCWA haar congres in DeFabrique in Utrecht. Tijdens dit congres staat FOCWA niet alleen stil bij de technologische veranderingen, maar ook hoe menselijke en maatschappelijke veranderingen hieraan gekoppeld zijn.